KSD

Diest
juni 2019

Vernieuwende leeromgeving op zolder

Op campus Voorzienigheid  van de scholengroep KSD in Diest volgen maar liefst 1.150 leerlingen van de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs les. Voor deze tweede graad werd de zolderverdieping van de school in samenwerking met Vanerum volledig heringericht tot een open en flexibele leeromgeving!

Visie werd vertaald in inrichting

KSD heeft een duidelijke en vernieuwende visie op leren en evalueren, die er vooral op gebaseerd is dat leerlingen hun leerproces zelf in handen nemen. Deze visie is ontstaan vanuit de beroepsklassen waar men al twee jaar niet meer werkt met één leerkracht in één klas, maar met een team van leerkrachten dat samenwerkt om de leerlingen te ondersteunen. Soms staan zij met twee voor de klas of blijven de deuren van de klassen open, zodat ze ook elkaar kunnen helpen waar nodig. Om deze visie uit te breiden, werd een jaar lang geëxperimenteerd op de zolderverdieping, toen nog in de oude indeling. Een aantal lokalen werd opengezet, deuren werden weggelaten, oude krukjes die men nog vond werden geïntroduceerd, in de gang werden zithoekjes gecreëerd en leerlingen mochten rechtstaand en aan de vensterbanken werken. Het werkte, maar het bleef toch een beetje behelpen. Dus werd er beslist om de hele verdieping om te bouwen en te kiezen voor een transparante en flexibele leeromgeving. “Het was voor KSD een uitdaging om in een oud schoolgebouw die innoverende visie te kunnen implementeren”, vertelt Ken Vanmechelen (lid van het directieteam tweede graad), “maar men is hier zonder twijfel in geslaagd!”

KSD koos ervoor om de verdieping in te richten met specifiek materiaal en meubilair waardoor het niet meer mogelijk is om op klassieke wijze les te geven, maar men verplicht wordt om op een andere manier te werk te gaan. Voor Erik Verhoeven (leraar algemene vakken in het beroepsonderwijs en leerlingen- en leerkrachtencoach) is de halve cirkel met de treinbanken een hele toffe setting om iets uit te leggen of te vertellen aan een groep. “Je kan hier toch een 20-tal leerlingen plaatsen – een aantal in de zetel, anderen aan de hoge tafels, enkelen op de poefjes – en jij als leerkracht staat of zit erbij, waardoor je direct contact hebt met al je leerlingen. Ze zitten heel dichtbij, maar toch zitten ze op een manier die zij comfortabel vinden. Wat ik zelf ook heel leuk vind, is de afwisseling: leerlingen kunnen rechtstaand werken aan hoge tafels, ze kunnen in een zetel gaan hangen, ze kunnen plaatsnemen op een krukje dat beweegt of ze kunnen op een hoge stoel gaan zitten.

Onderzoek geeft aan dat beweging motiveert om te blijven verder werken. Leerlingen moeten eens kunnen rechtstaan en rondlopen en hier kan dat. Het motto van KSD is ook ‘talent in beweging’ en dit matcht volledig met deze nieuwe inrichting.” Verhoeven stimuleert de leerlingen dan ook om de hele ruimte en alle mogelijkheden te gebruiken. Leerlingen die in een groep samenwerken kunnen een eigen plek creëren met gemakkelijk verplaatsbare tafels of ervoor kiezen om in een andere ruimte – achter de glazen deur – te gaan zitten, waar het rustiger is. Er werd bovendien bewust gekozen voor een mobiel touchscreen en mobiele whiteboards om niet te hervallen in de klassieke opstelling met bord – en dus leerkracht – vooraan in de klas, maar om de mogelijkheden open te houden.

Leerkrachten en leerlingen zijn mee

Deze omgeving nodigt uit om les te willen volgen. “Leerlingen, ouders, leerkrachten, … iedereen die hier geweest is reageert enthousiast. Het is heel lang geleden dat ik van een 14-jarige gehoord heb: hier wil ik les hebben!”, vertelt Ken Vanmechelen. “Nu ze dit gezien hebben, voel ik bij een aantal leerkrachten de vraag naar een andere manieren van lesgeven. Er zijn heel wat vragen over co-teaching en flexibele klassamenstellingen. Het stimuleert andere leerkrachten ook om andere ideeën van lesgeven te introduceren.” Dit was niet de belangrijkste doelstelling van KSD, maar het speelde wel mee dat de nieuwe leeromgeving als een olievlek zou kunnen werken en zo de standaard kan worden om de visie van de school uit te dragen in de praktijk.

Producten

gezien in dit project