De Bremberg

Diest

VZW De Bremberg, een school in Diest voor kleuters, lagere schoolkinderen en adolescenten met een matige tot ernstige mentale beperking, nam deel aan een project om iMO-LEARN, de kubus die aanzet tot bewegen, in de praktijk te testen. Het onderzoek leverde veel informatie op het gebied van leren met een geestelijke beperking en genereerde waardevolle feedback van leerkrachten.

De iMO-LEARN daagt de leerkrachten van De Bremberg uit om hun lessen creatief in te vullen. Ze worden verplicht om af te stappen van de gekende activiteiten en materialen, omdat de leerlingen niet enkel op een fysieke, maar ook op een mentale manier worden uitgedaagd tijdens de les. Door de kubussen correct te stapelen, leren leerlingen constructies te bouwen, zoals een hoge toren, boog of stevige muur. Door op de schuine kant te balanceren, oefenen ze hun evenwicht. Verder helpt de kubus om ruimtelijke oriëntatie concreet, tastbaar en visueel te maken. De kubussen kunnen ook worden omgetoverd tot dobbelstenen om te leren rekenen. Kortom, de iMO-LEARN brengt leren en bewegen samen onder de noemer van bewegend leren.

Door verschillende lesonderwerpen in de praktijk te brengen, kunnen kinderen de leerstof gemakkelijker opnemen. Het is een feit dat kinderen beter en efficiënter leren als ze persoonlijk betrokken worden bij het lesgebeuren. Dit geldt des te meer voor kinderen met een mentale beperking. Door aan de slag te gaan met de iMO-LEARNs leren ze bovendien samen te werken om een gemeenschappelijk doel te bereiken, zoals een oplossing op een rekenvraag, een bouwwerk, enzovoort.; Door de iMO-LEARNs uit te rusten met bewegingssensoren, kunnen leerkrachten rechtstreeks verbinding maken met het leerplatform i3LEARNHUB. Zo kunnen kinderen met de kubussen oefeningen maken op een interactief bord, wat de toepassingsmogelijkheden van de kubus vergroot. Leerkrachten ontvangen via de software meteen feedback zodat ze hun leerlingen nauwgezet kunnen opvolgen.; Leerkrachten van De Bremberg zijn van mening dat de iMO-LEARN een uiterst gebruiksvriendelijk en flexibel instrument is dat ze voor allerlei lesactiviteiten kunnen inzetten. Bovendien zijn ze zeer tevreden over het effect van de iMO-LEARN op hun leerlingen. Het werkt grensverleggend, motiverend en brengt leerlingen dichter bij elkaar op een unieke manier.

"Tijdens de eerste les merken de leerlingen dat dit geen gewone kubussen zijn. In het begin gaan ze op de vlakke kant staan. Een echte durfal probeert de holle, wiebelende kant al eens. Vanaf het eerste moment zijn ze actief."

Producten

gezien in dit project