Bekijk de foto's van dit project
Download een pdf-versie van deze casestudy (205kb)

01-open-leercentrum
i3sweezz-01
i3sweezz-02
klaslokaal
open-leercentrum
prins-van-oranje
schoolmeubilair
SMART-Board-lesson

Wat is de onderwijsvisie van deze school op het vlak van ict?
Innovatie zo goed mogelijk integreren, dat is één van de belangrijkste doelstellingen van de school op korte termijn. Mijn leerkrachten zijn bijzonder bekwaam in het interactief lesgeven. We merken dat hierdoor de betrokkenheid van de leerlingen tijdens de lessen enorm verhoogt. Hoewel we daar nu al goed op scoren, willen we er in de toekomst nog in verbeteren. We zetten elke dag stappen naar een betere interactieve schoolomgeving door het gebruik van de nieuwste technologieën.

   aanpasbaar onderwijs

Duidt u hiermee op de integratie van interactieve technologie zoals het SMART Board?
We hebben inderdaad een zevental SMART Boards geïnstalleerd en gebruiken ook iPads tijdens de les. Die producten sluiten aan bij de leefwereld van de leerlingen. Daarnaast willen we ook ruimte creëren om innovatief en interactief aan de slag te gaan. 
Daarom hebben we een 'Klas van de toekomst' gecreeërd. Deze klas is veel meer dan een openleercentrum (OLC). 
Net zoals in een OLC of multimedialokaal kunnen de leerlingen er zelfstandig werken en oefenen op hun eigen tempo en niveau, met alle technologische hulpmiddelen binnen handbereik.

Daarnaast is het ook een leslokaal, uitgerust met een flexibel smartboard. Het 'sweezz'-systeem laat toe om het digitaal bord naar individuele groepen te "sweezzen' (draaien en kantelen), voor gerichte instructie of leermomenten, zonder daarbij de rest van de klas te storen. Bovendien is de ruimte ergonomisch uitgerust: de traditionele schoolbanken en stoelen werden vervangen door comfortabele hoge stoelen - makkelijk in te stellen op maat van de leerling - en ergonomische éénpersoonsbanken - voorzien van handige wieltjes. De klasopstelling is in een handomdraai gewijzigd, handig bijvoorbeeld voor groepswerk.

In een dergelijke krachtige leeromgeving te mogen coachen en lesgeven, is toch de droom van elke leraar?

   
   
 
 

"Interactieve producten sluiten aan op 
de leefwereld van de leerlingen. "

 


Wat verwacht u van een leverancier van SMART Boards?
Ik verwacht dat een leverancier ons ideeën aanreikt waar wij verder op kunnen bouwen. Het idee van onze klas van de toekomst is bijvoorbeeld ontstaan na een bezoek aan de toonzaal van VANERUM.
Wat zijn volgens u de drie belangrijkste vereisten om technologie in het onderwijs te gebruiken?
Ten eerste moet wat je gebruikt zinvol zijn, het moet een meerwaarde zijn voor de leerlingen en de leerkracht. Zo is een iPad ongetwijfeld leuk in de klas, maar zal die niet gebruikt worden als die niet voor een educatieve meerwaarde kan zorgen. Ten tweede moet de gebruikte technologie de betrokkenheid van de leerlingen verhogen. Als laatste vind ik de gebruiksvriendelijkheid ook een doorslaggevende factor.

     i3SWEEZZ
       


Over die gebruiksvriendelijkheid gesproken; hoe staan de leerkrachten tegenover het gebruik van een SMART Board in de klas? 
Ik zie een duidelijke verdeeldheid binnen het leerkrachtenteam. Enerzijds heb je de leerkrachten die nog graag traditioneel lesgeven. Op zich heb ik hier niets op tegen, zolang de participatie van de leerlingen maar optimaal is. Anderzijds heb je leerkrachten die heel graag meegaan in dit interactieve verhaal. Voor hen kan het zelfs niet innovatief genoeg zijn. Je merkt wel dat de nieuwe generatie leerkrachten het quasi vanzelfsprekend vindt om deze technologieën te integreren in de les. Ik keur beide zeker goed, zolang de betrokkenheid van de leerlingen maar centraal staat.

Vanwaar de nood aan nieuw materiaal?
Als je wil inspelen op de leerwinst die leerlingen kunnen boeken, moet je de leerlingen uitdagen, betrekken en moet je meer gaan differentiëren. Onze 'Klas van de toekomst' is een aanzet naar een optimalisatie van die processen. De klas is op een eenvoudige manier in verschillende zones ingedeeld. Het OPTI+ Move meubilair dat we hiervoor gebruiken, leent zich er echt toe om er zowel groeps-, klassikaal- als individueel werk te laten plaatsvinden. De hoge tafels zijn ook perfect om de barrière tussen leerlingen en leerkrachten weg te werken. Bovendien kunnen er verschillende klassen tegelijk van gebruik maken, waardoor manieren van lesgeven elkaar positief kunnen beïnvloeden.


Geldt dat beïnvloeden ook als het over het SMART Board gaat, of volgde iedereen dezelfde training?
Eigenlijk is er één leerkracht gestart met het gebruiken en ontdekken van het SMART Board. Die leerkracht heeft ook een opleiding gevolgd bij VANERUM samen met enkele anderen. Op hun beurt geven ze hun expertise door aan andere leerkrachten en nieuwkomers. Soms volgen de leerkrachten ook een opfrissingscursus bij VANERUM. Wat ik dan vooral interessant vind is dat de meeste leraren hun SMART Board echt benutten tot in de kleinste details en niet gewoon gebruiken als projectiescherm, wat in het verleden als eens gebeurde.


   SMART Board klaslokaal
 In de 'Klas van de toekomst' is er bovendien een glazen wand waardoor iedereen er kan binnenkijken. Het gebeurt wel vaker dat leerkrachten blijven staan om te zien hoe collega's een onderdeel interactief aanpakken. Het centrum bruist van de energie en dat is prettig om te zien.    


"Het meubilair leent zich er echt toe om 
er zowel groeps-, klassikaal- als individueel 
werk te laten plaatsvinden."

Voor welke vakken wordt het SMART Board vooral gebruikt?
Ik merk dat de leerkrachten wiskunde en techniek erg veel gebruik maken van het SMART Board. Ook tijdens de les geschiedenis wordt het optimaal benut. De taalleerkrachten gebruiken het SMART Board nog niet zo intensief, maar werken aan een inhaalbeweging.

Waarom koos u voor SMART en voor VANERUM?
We hebben als scholengroep deze beslissing gezamenlijk gemaakt. SMART is niet het goedkoopste merk, maar wel een zeer uitgebreid en staat ver op het vlak van vernieuwing. VANERUM staat voor kwaliteit, en het bedrijf ligt quasi om de hoek; mocht er uitzonderlijk toch eens iets haperen, dan zijn de herstellers meteen hier. (lacht)
  schoolbank


VANERUM zorgt voor het ontwerp, de uitwerking en de uitvoering van i3 leeromgevingen.
Wenst u meer informatie over onze diensten of wil u zelf deel uitmaken van onze referenties? Neem hier contact met ons op.