Twee vliegen in één klap

Een basisschool voor gemeenschapsonderwijs in Komen heeft een graadsklas waarbij het vijfde en zesde leerjaar samen in één klas zitten met één leerkracht. Deze graadsklas was uitgerust met een 87” interactief bord dat geflankeerd werd door twee grote whiteboards. Het formaat van het interactieve bord kon de lessen echter niet volledig ondersteunen, omdat de notities en bordschema’s voor het vijfde en zesde leerjaar voortdurend moesten worden afgewisseld. Na verloop van tijd werd alles uitgeschreven op de whiteboards, waardoor het digitale bord zijn meerwaarde verloor. Bovendien ging er ook veel tijd verloren met dat uitschrijven.

Dankzij de grote omvang is het 135” i3BOARD ideaal voor gebruik in een graadsklas. Met behulp van de i3LEARNHUB software, het leerplatform voor creëren en delen van lessen, kunnen leerlingen op het i3BOARD interactief oefeningen maken. Door de grote oppervlakte kunnen op de ene helft lessen voor het vijfde leerjaar geopend worden en op de andere helft lessen voor het zesde leerjaar. De lessen moeten zo voortaan niet meer afgewisseld worden, omdat het bord groot genoeg is om beide permanent te tonen. Zo kunnen leerlingen steeds lessen op hun niveau volgen en de gepaste leerondersteuning krijgen.


Het i3BOARD maakt ook het leven van de leerkracht een stuk eenvoudiger. Ze kunnen zich volledig focussen op het lesgeven, want het bord doet de rest.

We zijn allemaal een beetje anders

Het klassieke lesgeven waarbij alle leerlingen dezelfde ondersteuning krijgen, maakt stilaan plaats voor individuele opvolging en instructie. Het is een feit dat leerlingen in hetzelfde leerjaar niet vanzelfsprekend allemaal op hetzelfde niveau zitten. Bovendien heeft elke leerling ook een verschillend leertempo. Een stedelijke lagere school in Meldert hecht veel belang aan differentiatie en streeft naar een individuele scholing en opvolging van haar leerlingen.

De school kwam uiteindelijk terecht bij het i3BOARD 135”, dat tevens het eerste digitale bord is dat ze aanschafte, omdat andere digitale systemen niet volledig aansloten op haar didactische eisen. i3BOARD gaf de doorslag omdat het naast digitaal bord ook als klassiek whiteboard gebruikt kan worden met behulp van markeerstiften. Leerlingen hebben niet altijd behoefte aan digitale lessen en hebben soms nood aan prikkelarme lesmomenten. Het i3BOARD biedt met zijn multifunctionele inzetbaarheid zo de ideale oplossing.

Dankzij zijn omvang en multitouch functionaliteit biedt het i3BOARD de mogelijkheid om meerdere leerlingen tegelijk verschillende oefeningen te laten uitvoeren op het bord. De omvang laat ook toe om lesschema’s op het bord aan te vullen met voorbeelden en extra informatie om zwakkere leerniveaus te ondersteunen.

In de i3Community, die geïntegreerd is in de i3LEARNHUB software, kan de leerkracht oefeningen vinden voor elk leerniveau. Zo krijgt elke leerling oefeningen op maat. De leerkracht heeft hier veel baat bij, want op deze manier hoeft hij/zij niet onnodig veel tijd te besteden aan het creëren van afzonderlijke lessen voor elke leerling of leerniveau.

Lange formules op één bord: het kan!

Een vrije secundaire school in Sint-Niklaas deed marktonderzoek naar digitale borden ter voorbereiding van de inrichting van nieuwe wetenschapslokalen. De wetenschapsdocenten wilden oorspronkelijk het digibord combineren met een dubbel zuilenbord, aangezien de formules en processen die aan bod komen telkens uitgebreid moeten worden toegelicht. Bij de opstelling van een zuilenbord en digitaal bord komt echter geen van beide oppervlakken centraal te staan t.o.v. de leerlingengroep in het lokaal. Bijgevolg werd de testfase gestart met één 100” i3BOARD in combinatie met zijborden.

Na de testfase werd voor de inrichting van zes wetenschapslokalen uiteindelijk geopteerd voor het 135” i3BOARD. Twee lesmethodes waren hiervoor doorslaggevend. In de eerste plaats is het alleen bij dit type bord mogelijk om lange formules en processen overzichtelijk op een digitaal bord uiteen te zetten. Het omvangrijke digitale schrijfoppervlak is hierbij het belangrijkste element. Ten tweede is de ‘gedeelde scherm’ optie van essentieel belang wanneer een leerkracht twee lesinhouden met elkaar wil vergelijken of op elkaar wil laten aanvullen. Hierbij wordt bijvoorbeeld op de linkerhelft van het digitaal bord een internetpagina geopend en op de rechterhelft een lessenschema. De i3ANNOTATE software vormt een aanvullende oplossing om verbanden tussen de verschillende inhouden aan te tonen en vast te leggen met behulp van digitale inkt.

Lesgeven is kinderspel

Een Gemeentelijke basisschool in Boortmeerbeek stelde vast dat haar traditionele lesmaterialen niet langer paste in het model van de 21ste eeuw. De school wou daarom een inhaalbeweging doen en in één klap de volledige school uitrusten met een interactieve oplossing. De school koos aanvankelijk voor 80” touchscreens, maar na een bezoek aan de stand van i3-Technologies op de EDUBuild beurs in Gent in 2015 veranderde de school van mening. Traditionele touchscreens vragen doorgaans meer oefening vooraleer men ermee aan de slag kan. Door een speciale technische kennis te vereisen, boet een product in aan populariteit en zal het in veel gevallen niet aangekocht worden. De vernieuwende producten van i3-Technologies zijn daarentegen volledig gericht op intuïtiviteit en gebruiksvriendelijkheid, zodat de gebruiker zich volledig kan focussen op zijn werk. Daarom vormt het 135” i3BOARD een betere oplossing voor deze school.

Een intuïtieve werking betekent dat ook vervangleerkrachten, stagiaires en interims zonder technische kennis het bord kunnen gebruiken, waardoor het rendement van het bord hoger ligt. Bovendien kunnen de leerkrachten bij een stroompanne nog
steeds gebruik maken van het bord, omdat het dan als klassiek whiteboard kan worden ingezet.


Besluit

Het 135” i3BOARD vormt dus een oplossing voor heel wat klasopstellingen. Door zijn omvang is het uniek in de wereld en biedt het heel wat gebruikersvoordelen voor zowel leerkracht als leerling.

Bron: Casestudies Vlaamse scholen m.b.t. didactische implementatie van 135” i3BOARD in onderwijs - 08/11/2016