Bekijk de foto's van dit project op onze facebook pagina
Download een pdf-versie van deze casestudy


Tevreden klanten zijn belangrijk voor ons. Maar leerlingen en leraars die baat hebben bij onze oplossingen zijn nog belangrijker! Ons motto is immers “Lifelong learning is fun!”. In deze rubriek laten we klanten met mooie projecten aan het woord. Deze keer stelden we enkele vragen aan Johan Vanhoyland, directeur van basisschool De Startbaan in Zonhoven?

“Als directeur van Basisschool De Startbaan denk ik dat onze pedagogische visie nauw aansluit bij die van andere scholen. We willen vooral dat onze leerlingen niets te kort komen. Zo proberen we aan alle noden te voldoen. Daarom benutten we elke kans zo optimaal mogelijk, van de aanschaf van schoolboeken tot de aanschaf van meubilair. De SMART Boards en het Optiplus meubilair gaan hand in hand met onze pedagogische visie. De gloednieuwe uitrusting is interessant voor zowel leerling als leerkracht. Ik vind het belangrijk om als school mee te gaan met de technologieën van morgen. Op het gebied van schoolmeubilair en schoolboeken zullen we dus niet twijfelen om mee op de kar te springen als er iets nieuw op de markt is.” “De uitstraling van Optiplus vind ik geweldig”, aldus de directeur Vanhoyland.     Johan vanhoyland

Daarnaast is het ergonomische karakter van het meubilair een bijzonder pluspunt. Hierdoor kunnen we het zitcomfort van onze leerlingen aanzienlijk verbeteren. Ik heb de stoelen zelf uitgetest en geloof me, ze zitten echt goed. Dat alles aanpasbaar is aan de lengte van het kind, maakt de investering het absoluut waard. Vroeger kochten we meubilair per graad, dankzij Optiplus kunnen we het meubilair van de eerste tot de derde graad gebruiken.
Het is leuk dat je echt kan spelen met de tafels en stoelen, wat een meerwaarde biedt voor onze school. Nu we allemaal aparte tafels hebben, kunnen we ze ook makkelijker verschuiven. Ik vind het interessant dat het klassikale werk snel plaats kan maken voor groepswerk zonder veel tijd te verliezen. Aangezien er wieltjes onder zitten, verschuiven de leerlingen zelf hun tafel en is een nieuwe klasindeling in een tel klaar. Optiplus creëert vele mogelijkheden.

De SMART Boards zijn een aanwinst voor de school. De lessen zijn veel interactiever, wat het ook voor de leerlingen een stuk leuker maakt. Het woord ‘saai’ staat niet meer in ons woordenboek. Bovendien besparen de SMART Boards onze leerkrachten veel tijd. Vroeger werd er altijd gewerkt met individuele correctiesleutels, of werd er iets op het bord geschreven. Nu verloopt dat allemaal veel vlotter. Bovendien springen ook de uitgeverijen mee op de kar.

Momenteel telt onze school negen SMART Boards, maar we hebben al een dossier ingediend om nog vijf stuks bij te plaatsen. We zijn in het zesde leerjaar gestart met het plaatsen van SMART Boards, daarna volgde het vijfde leerjaar en ondertussen zijn er zelfs al een aantal exemplaren geïnstalleerd in het tweede leerjaar. Het is de bedoeling dat elk lokaal voorzien is van een SMART Board tegen het einde van dit schooljaar. Elke leerkracht wil er natuurlijk eentje. Op dit moment werken wij niet met andere SMART producten in de school.

Er zijn enkele trainingen gevolgd, maar de leerkrachten leren vooral bij van elkaar. Zo hebben we onze vorige pedagogische studiedag volledig opgebouwd rond de SMART Boards. Het was prettig om tijdens deze dag elkaar te helpen met vragen en problemen omtrent de SMART Boards.

 

schoolbanken     We hebben samen oplossingen gezocht en erg veel bijgeleerd van elkaar. De ene leerkracht doet soms dingen die de andere nog nooit gezien heeft.
In de praktijk worden de SMART Boards vooral intensief gebruikt tijdens de hoofdvakken zoals wiskunde en taal. Maar ik zie dat er ook W.O. en schoon schrift gegeven wordt op de SMART Boards. Eigenlijk worden ze de hele dag gebruikt. Voor de lessen gebruiken we enerzijds bordboeken, anderzijds gebruiken we wat de uitgeverijen ons aanleveren. De implementatie van de SMART Boards verliep zeer soepel. Eerst heb ik samen met enkele leerkrachten een paar infosessies bij Vanerum gevolgd. Ik was benieuwd of het wel iets voor ons was. “Mijn leerkrachten waren meteen verkocht en ik heb dus meteen gekocht”, zegt de directeur al lachend.
Wanneer de eerste twee SMART Boards geïnstalleerd werden, was de rest van het leerkrachtenteam ook direct overtuigd. We zijn begonnen met twee SMART Boards. Een jaar later hebben we de volledige derde graad voorzien van SMART Boards.

Ik merkte dat mijn leerkrachten zeer enthousiast waren, daarom hebben we nog vijf SMART Boards aangekocht. Nu wacht de eerste graad nog ongeduldig maar ook zij krijgen hun SMART Boards.

 

Bij de opening kon iedereen genieten van onze vernieuwde, frisse, technologische leeromgeving. Iedereen was aangenaam verrast.

De keuze voor SMART – en dus niet voor een ander merk - was zeer eenvoudig. De samenwerking met Vanerum verloopt altijd zeer aangenaam. We zijn zeer tevreden dus waarom zouden we twijfelen over een product dat Vanerum aanbiedt. We hadden er het volste vertrouwen in dat SMART is wat wij nodig hebben. En in de praktijk blijkt dit ook zo te zijn. Als ik naar de toekomst van het onderwijs kijk, zal volgens mij alles nog sneller gaan. Als je ziet dat we van een groen bord met krijt komen, hebben we al een serieuze evolutie achter de rug. We willen als school op de eerste rij staan, achter de feiten aanhollen is nergens goed voor. We zijn helemaal mee en dat willen we zo houden.

Onze nieuwe school is ondertussen drie jaar in gebruik. Bij de opening kon iedereen genieten van onze vernieuwde, frisse, technologische leeromgeving. Iedereen was aangenaam verrast. De reacties waren uitsluitend positief!


VANERUM zorgt voor het ontwerp, de uitwerking en de uitvoering van i3 leeromgevingen.
Wenst u meer informatie over onze diensten of wil u zelf deel uitmaken van onze referenties? Neem hier contact met ons op.