02.02.2022

Hoe zorg je voor meer beweging in de klas?

<div>

Kinderen bewegen niet genoeg op school. Ze brengen het grootste deel van hun dagen gewoon op de stoel door, wat negatieve gevolgen heeft voor hun gezondheid. Daarom heeft Vanerum, samen met i3-Technologies iMO-LEARN ontwikkeld, een slim meubelstuk dat ervoor zorgt dat leerlingen fysiek actief zijn tijdens het leren. 

Ongeveer 80% van de schoolgaande kinderen beoefent alleen fysieke activiteiten en sport op school. Toch beperken hun bewegingen op school zich vaak tot de lessen lichamelijke opvoeding, speeltijd en misschien andere bewegingsintervallen. Leerlingen worden gedwongen om stil op hun stoel te zitten, hoewel bewegen eigenlijk veel positieve effecten heeft op hun gezondheid, omdat het:

  • vermogen om afleidingen te negeren, vergroot;
  • leerlingen toestaat om informatie te onthouden en te gebruiken:
  • de cognitieve flexibiliteit verhoogt, wat betekent dat leerlingen alle mogelijke opties en alternatieven kunnen begrijpen;
  • helpt bij het ontwikkelen van de hersenstructuren;
  • de productie van serotonine in onze hersenen verhoogt, die wordt verondersteld om de stemming en het sociale gedrag te helpen reguleren.

De schoolomgeving speelt natuurlijk een belangrijke rol bij de ontwikkeling van lichamelijke opvoeding en bevordering van lichaamsbeweging. Daarom is het noodzakelijk om innovatieve manieren te vinden om beweging in de klas te brengen (Dogger-Stichter, 2007). Sommigen denken misschien dat meer tijd beschikbaar stellen om te bewegen tijdens de lessen voor leerlingen alleen mogelijk is ten koste van waardevolle lestijd. Maar onderzoek heeft aangetoond dat dit niet tot slechtere onderwijsresultaten leidt. Integendeel, er is een positieve relatie tussen lichaamsbeweging en het gedrag van leerlingen in de klas, hun uitvoerende capaciteiten, IQ, algemene schoolprestaties, mentale functie en welzijn. 

Wetenschappelijk onderzoek toont positief effect op de ervaringen in de klas

Denemarken is een voorloper op het gebied van innovatie in het onderwijs. Dit maakte van Denemarken een goede keuze voor Vanerum en i3 Technologies om aan het ambitieuze iMO LEARN-project te werken om meer fysieke activiteiten in de klas te integreren. Enkele jaren na de creatie van iMO-LEARN was de tijd rijp voor een wetenschappelijke evaluatie: wat is de toegevoegde waarde van iMO-LEARN in de klas voor leraars en kinderen?

De context voor het maken van iMO-LEARN 

Vanerum en i3-Technologies zochten in samenwerking met de Southern Denmark University naar een oplossing om fysieke activiteiten in de klaspraktijk te implementeren. Ze begonnen met een cirkelvormige bank die leerlingen op een natuurlijke manier in beweging brengt. De cirkel werd vervolgens opgedeeld in 24 afzonderlijke eenheden die in elke klas kunnen worden geïntegreerd zonder het meubilair te vervangen. Ze noemden het iMO-LEARN, een slim meubelstuk dat leerlingen de mogelijkheid geeft om tijdens het leren fysiek actief te zijn. 

De iMO-LEARN heeft geen rechte randen. Daarom kan je met alle zijden werken. Zijn unieke en lichte vorm bevordert dynamisch zitten en maakt het gemakkelijk om de klasindeling te veranderen. 

Tips voor het implementeren van iMO-LEARN in de klas

De iMO-LEARN biedt veel opties om jouw lessen te verrijken en jouw leerlingen te betrekken. Een intensief co-creatieproces waarbij 100 leerlingen en 8 leraars betrokken waren, toonde aan dat iMO-LEARN kan worden gebruikt voor diverse bewegingsactiviteiten zoals fysieke oefeningen, hersenkrakers, embodied learning en verschillende vakdomeinen, waaronder wiskunde, talen en balansoefeningen. Daarnaast ontwikkelde i3-Technologies een activiteitenhandleiding met 100 basisoefeningen voor leraars om mee te beginnen. 

Er is ook een reeks van 40 bouwactiviteiten om leerlingen te helpen hun teamwerk en ruimtelijke oriëntatie te oefenen. De set bevat bouwconstructies die de leerlingen moeten reconstrueren met aandacht voor het aantal iMO-LEARNs en hun positie om een identieke constructie te kunnen bouwen.

De iMO-LEARN kan ook gebruikt worden voor digitale activiteiten in combinatie met een module voor bewegingsdetectie. Sluit iMO-LEARN aan op het online leerplatform i3LEARNHUB met een draadloze bewegingsdetectiesensor. Het transformeert de iMO-LEARN in een interactief en digitaal middel dat onmiddellijk feedback geeft. Op deze manier kunnen leraars hun leerlingen gemakkelijk betrekken bij uitdagende quizzen en leuke activiteiten. 

De voordelen van het leren met iMO-LEARN

  • Leren door te bewegen.
  • Gamificatie invoeren in uw lessen.
  • Leerlingen op op een eenvoudige manier betrekken.
  • Leerlingen gemotiveerd houden tijdens de les.
  • Complexe leervakken zijn gemakkelijker te begrijpen.
</div>