13.08.2019 Tips

9 tips om technologie gemakkelijk te integreren in de klas

In deze blogpost vind je 9 activiteiten die je kan doen in jouw klas met de hulp van webtechnologieën.

1. Organiseer een virtuele excursie

Als een locatie niet bereikbaar is vanwege logistieke problemen, kan je een virtuele excursie simuleren door een Google Cardboard. Er zijn apps die je kan gebruiken om beroemde gebouwen te verkennen, zoals het Empire State Building, en natuurlijke fenomenen, zoals het Great Barrier Reef. Je vraagt je nu waarschijnlijk af: "Hoe sluit dit aan bij een leerdoel?". Je zou een buitenlands herkenningspunt kunnen bezoeken en een nepgesprek voeren in de taal van dat land. Of je zou het gebied zelf vanuit een geografisch perspectief kunnen bestuderen. Dit kan een nieuw, boeiend element aan je lessen toevoegen.

2. Maak een lawaaierige klas rustig

Maak gebruik van een tool die klasgeluid bijhoudt en weergeeft. Dit maakt het gemakkelijker om lessen en presentaties te geven. 'Too Noisy' is bijvoorbeeld een nauwkeurige geluidsmeter. Je zult waarschijnlijk merken dat - zonder dat je het ze hoeft te vertellen - leerlingen stil worden als de meter piekt. Dit betekent dat de meeste van hen niet zo storend zullen zijn als je een les geeft of een zelfstandige werkactiviteit uitvoert. Ze kunnen elkaar zelfs tot zwijgen brengen. Op jouw beurt wordt het gemakkelijker om inhoud te presenteren.

3. Gebruik video's

Je kan jouw lesplannen versterken door video's te gebruiken voor sommige onderwerpen. Er zijn veel websites die video-inhoud van docenten hosten. TeacherTube is een voorbeeld van een educatieve versie van YouTube, die de belangrijkste schoolvakken omvat. Je kan naar een specifiek onderwerp zoeken of bladeren op categorie, zodat je snel relevante video's kan vinden. Als je bijvoorbeeld zoekt naar "middelbare schoolalgebra", krijg je een resultatenpagina met studiegidsen, specifieke lessen en examenrecensies. Deze eenvoudige manier om technologie in de klas te gebruiken, voegt een multimedia-element toe aan jouw lessen. Daarnaast heeft onderzoek aangetoond dat het gebruik van geanimeerde video's een positieve invloed kan hebben op de ontwikkeling van een kind op verschillende competentiegebieden, waaronder geheugen, creativiteit, kritisch denken en probleemoplossing.

4. Coördineer live video

Je hoeft je niet te beperken tot vooraf opgenomen video's. Conferentietechnologie kan je helpen om vakexperts in te schakelen om les te geven. Of het nu gaat om een ​​contactpersoon van een andere school of een doorgewinterde docent met wie je contact opneemt, als je een expert in jouw klas haalt, worden jouw leerlingen blootgesteld aan nieuwe ideeën en kan je je werkdruk verlichten. Je kan de persoon als contactpersoon toevoegen op Teams of Google Hangouts, waardoor de les via het programma wordt gegeven. 

5. Voeg multimedia elementen toe aan presentaties 

Terwijl diavoorstellingen die volledig uit tekst bestaan, studenten kunnen ontmoedigen, kunnen presentaties met multimedia-elementen hun aandacht effectief vasthouden door de levering van inhoud te variëren.

Probeer daarom, indien mogelijk, volgende zaken op te nemen:

  • Afbeeldingen
  • Grafieken
  • Pictogrammen
  • Podcast-clips
  • Geluidseffecten
  • Korte videolessen
  • Nieuws-, film- en televisieshowclips

In i3LEARNHUB heb je ook de mogelijkheid om volgende zaken toe te voegen:

  • Geanimeerde apps
  • 3D-modellen
  • Activiteiten

Je hoeft het internet niet af te speuren om relevante grafieken en pictogrammen te vinden - je kan ze ook zelf maken. Er zijn gratis online tools die u door de stappen leiden om gegevens in te voeren, labels aan te passen en uw ontwerp aan te passen. Waarschijnlijk spelen powerpointlessen al een rol in jouw lessen, maar door verschillende soorten media toe te voegen, kunnen ze boeiender worden.

6. Bestudeer, bekijk en bekritiseer inhoud op webpagina's

Zoek een webpagina die een afspiegeling is van of gerelateerd is aan jouw lessen, en laat studenten rechtstreeks op de pagina aantekeningen maken. Met een programma zoals Bounce kan je een interactieve schermafbeelding van elke pagina maken door de URL in te voeren. Wanneer leerlingen het screenshot openen, zien ze opdrachten om notities, feedback en andere bewerkingen te maken. In klaslokalen met één-op-één apparaatgebruik kunnen leerlingen dit individueel doen. In klaslokalen zonder een-op-een apparaatgebruik, kan je er een groepsactiviteit van maken. Vraag elke groep om aantekeningen te maken en feedback te geven om zo de inhoud van de webpagina te verbeteren. Zodra elke groep klaar is, vergelijk je de bewerkingen om te zien welke groep de pagina het meest heeft verbeterd. Wie wist dat het schrijven van notities zo boeiend kon zijn?

7. Gebruik online mindmaps voor brainstormsessies in de klas

Er zijn websites die je kan gebruiken om duidelijke en gedetailleerde mindmaps te maken. Veel docenten gebruiken bijvoorbeeld MindMeister, omdat de functies zijn ontworpen voor studenten en docenten. Zet het programma op een scherm dat iedereen kan zien. Werk samen met jouw leerlingen om te brainstormen over ideeën als een manier om lessen te versterken of een probleemgestuurde leeroefening te starten. Het duurt maar een paar minuten om dit soort klaslokaaltechnologie op te zetten.

8. Verzamel studentenfeedback 

Maak en verspreid enquêtes om de input van studenten te stimuleren. In een paar minuten kun je formulieren en peilingen maken met behulp van de snelle quiz of meerkeuzeactiviteit in i3LEARNHUB. Leerlingen kunnen antwoorden geven via persoonlijke of klassikale apparaten, waardoor je inzicht krijgt in de activiteiten die ze verkiezen. Op basis van de resultaten vind je wellicht een gemakkelijke manier om lessen te verbeteren. Dit kan zelfs het gebruik van nieuwe technologieën in de klas inhouden.

9. Start een wikipagina of blog voor een gezamenlijke opdracht

Er zijn veel programma's die je kan gebruiken om wikipagina's te maken, dit zijn webpagina's die door verschillende mensen kunnen worden bewerkt. Als project kunnen studenten er een maken over een relevant onderwerp. Dit proces moedigt inherent samenwerking aan: leerlingen moeten hun eigen inhoud bijdragen aan de pagina en elkaars werk bewerken en verfijnen. Deze versie van een groepsdocument kan ook boeiender blijken te zijn dan zijn klassieke tegenhanger. Bloggen kan een creatieve uitlaatklep zijn voor studenten en leent zich bijzonder goed voor taallessen en andere onderwerpen die veel schrijven. Er zijn gratis sjablonen en uitgebreide privacy-instellingen op platforms zoals WordPress, die u kunt gebruiken om de blog van elke leerling te hosten.

Enkele populaire opties zijn:

  • Gedichten
  • Korte essays
  • Dagboekaantekeningen vanuit het perspectief van een historische figuur of personage uit een roman

 

Referentie: Marcus Guido - ‘25 Ways to Use Technology in The Classroom’